צלקת לאחר לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

צלקת

צלקתבעת לידה פעילה, עוד בטרם יציאת התינוק, ישנם מקרים שבהם המיילדת מחליטה שצריך לבצע חתך בפתח הנרתיק בכדי למנוע קרעים בשרירים שמקיפים אותו

(היום פחות מקובל למהר ולבצע חתך מתוך ידיעה מה צפוי לאישה במהלך ההחלמה). החתך הזה נקרא גם חתך חיץ או חתך אפיזיוטומיה.

כאמור, את החיתוך מבצעת המיילדת בזמן הלידה ולרוב היולדת אינה חשה בו בזכות האפידורל או האלחוש שקיבלה באותו אזור בו התבצע החיתוך. לאחר שהסתיימה הלידה והשלייה יוצאת גם היא, רופא שנמצא בחדר הלידה תופר את החתכים. אין צורך להסיר את התפרים לאחר זמן מכיוון שהם עשויים מחומר מיוחד שנספג. כעבור שבוע עד שבועיים החתך נעלם והקרעים מחלימים.

כאבים באזור התפרים

החלמה לאחר לידה שבה נעשה חתך חיץ היא איטית ואורכת תקופה של שבועיים ימים. התפרים אמנם נספגים בגוף, אך באזור החיץ נוצרה צלקת שהיא רגישה ועלולה לכאוב גם זמן ממושך יותר משבועיים, גם חודשיים לאחר הלידה.

לפעמים ישנם מקרים שבהם חתך החיץ נעשה בצורה לא נכונה, דבר שגורם לצלקת להתאחות שלא כראוי והאישה עלולה לסבול מכאבים חזקים. צלקת לאחר לידה שמתאחה בצורה לא טובה גורמת גם לחוסר יכולת לקיים יחסי מין מפאת הכאבים. ישנם מקרים שבהם החתך שנעשה בצורה לא טובה מצריך התערבות כירורגית של רופא מומחה לצורך תיקון התפרים, כל עוד הצלקת לא התקבעה והיא עדיין ניתנת לאיחוי.

כיצד מתמודדים עם הצלקת?

ההתמודדות עם כאבים בתפרים בחיץ כוללת כמה אופני טיפול, בהם –  טבילות באמבטיה מספר פעמים ביום ושטיפות במים חוזרים, הנחת פדים עם חליטה של קלנדולה והממליס על התפרים או הצלקת ועיסוי הצלקת שנוצרה בשמן קלנדולה טהור בתוספת שתי טיפות של שמן לבנדר.

את הפדים שמונחים על הצלקת הכרחי להחליף מספר פעמים ביום, בכל כמה שעות. רצוי כמה שיותר פעמים. דבר חשוב נוסף הוא ניגוב אזור הפות בכיוון של מהנרתיק אל פי הטבעת, במיוחד לאחר יציאת צואה. פעולה זו חשובה בכדי לפחית סיכונים של העברת זיהום מפי הטבעת לנרתיק, דבר שעלול לזהם את הצלקת לאחר הלידה.

למי שסובלת מכאבים בתפרים מומלץ להשתמש בתרופות משככות כאבים ולשים תחבושות קרות. לפעמים נוצרות בצקות קטנות באזור התפרים שבהן מומלץ לטפל בפדים ספוגים במגנזיום שמקררים את המקום.

טיפול רפואי בבעיה

לצורך טיפול נכון בכאבים חשוב לפנות לגורם רפואי לצורך אבחון. ישנם מקרים קלים יחסית שבהם מספיק עיסוי מקומי שיביא לסיום הבעיה. כשמדובר בפגם אנטומי עם פגיעה ברקמה עצמה, יש צורך בהתערבות כירורגית– ניתוח שבמהלכו הרופא מאתר את השרירים הטבעתיים, מקרב אותם מחדש או פותח ותופר בצורה מדויקת, תוך כדי הקפדה יתרה להחזרת המצב לקדמותו.

צלקת לאחר לידה שנוצרה בצורה לא תקינה גורמת לשינוי המראה המקורי של הפות ושל הנרתיק, ובאמצעות הניתוח ניתן לשחזר את המראה הפיזי המקורי ולהחזיר את האיבר לתפקודו התקין.

צלקת לאחר ניתוח קיסרי

במהלך ניתוח קיסרי מבצעים הרופאים חתך רוחבי בבטן התחתונה וחתך רוחבי ברחם. לאחר יציאת התינוק נעשית תפירה של החתכים, מה שכמובן משאיר אחריו צלקת. במרבית המקרים, למעט יוצאים מן הכלל, צלקת לאחר ניתוח קיסרי היא קטנה ואורכה בין 10 ל- 15 סנטימטרים. הצלקת נמצאת מתחת לקו השיער בערווה.

הצלקת מקבלת צבע אדום או ורוד למשך החודשים הראשונים שלאחר הניתוח, אך עם הזמן הצבע דוהה והצלקת נעשית דקה ושטוחה. במקרים נדירים ייתכנו צלקות עבות ובולטות, אך לרוב, בסופו של דבר כלל לא ניתן להבחין בהן.

כדי לגרום לצלקת להחלים בצורה טובה מומלץ לשטוף אותה מספר פעמים ביום בכדי למנוע זיהומים, להימנע מהרמת משאות כבדים, מהתכופפות ומתנועות גדולות שמגרות את הצלקת ומותחות אותה (במשך שישה שבועות ראשונים), וגם למרוח משחות מיוחדות לריפוי צלקות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן